چگونه
مرجع آموزش فارسی زبانان جهان

۱۰ نشانه یک رابطه سالم عاشقانه – چگونه

چگونه بفهمیم رابطه ما سالم است یا سمی؟

رابطه سالم و عاشقانه احتمال موفقیت ازدواج را بسیار افزایش می دهد. شکست های عشقی عموماً از رابطه سمی و ناسالم آغاز می گردد. اگر در رابطه عاشقانه ای قرار دارید؟ اگر رابطه برایتان جدی است؟ اگر به دنبال ازدواج موفقی هستید؟ حتماً کیفیت رابطه خود را با توجه به موارد زیر بررسی کنید. ایمان داشته باشید که اگر رابطه شما سمی و ناسالم باشد، به ازدواج موفق ختم نمی شود و دیر یا زود بایستی با دلی شکسته و حالی بد رابطه را ترک کنید. کاری که باید بکنید این هست که وضعیت ۱۰ نشانه رابطه سالم و عاشقانه را در رابطه خود ارزیابی کنید. اگر رابطه شما با هیچ کدام از استاندارد هایی که اینجا ارائه شده همخوانی ندارد سریعاً رابطه خود را ترک کنید. این رابطه به هیچ وجه مناسب شما نیست.

نشانه های یک رابطه سالم و عاشقانه

 

  1. آیا اهداف و ارزش های مشترک دارید؟

نشانه های یک رابطه سالم عاشقانه-هدف مشترک

چقدر با نظام ارزشی شریک زندگی خود آشنا هستید؟ چقدر راجع به اهداف و آرزوهای خود با هم گفتگو می کنید؟ چقدر وجوه مشترک در اهداف، آرزوها و ارزش ها دارید؟ پاسخ این پرسش ها را بیابید. این میتواند مهم ترین موضوع ارتباطی شما باشد. شریک های زندگی که دارای اهداف و ارزش های یکسان و شبیه به هم هستند و برای رسیدن به این اهداف، با هم متحد بوده و پایدار و محکم عمل می کنند، عموماً تا اخر راه در کنار هم می مانند. با خود فکر کنید چقدر اشتراکات ارزشی و .

۲. آیا حس اعتماد وجود دارد؟

حس قوی از اعتماد بین آنها وجود دارد. آنها همه چیز را آشکارا (چه خوب چه بد) مورد بحث قرار می دهند. هیچ چیز پنهانی از هم ندارند.

۳. هرکدام از طرفیت هویت مستقلی دارد؟

نشانه های یک رابطه سالم عاشقانه-هویت مستقل

کسی قصد تغییر دیگری را به خواست خود ندارد. آیا طرفین رابطه آزادانه نظرات و افکار خود را بیان می کنند؟ هویت شان را در رابطه حفظ می کنند و با هم بودنشان باعث می شود، تازه هویت خود را پیدا کنند و به عنوان یک فرد، فراتر گام بردارند.

۴. مشارکت و هم دلی دارند؟

با هم وقت می گذرانند و کارهایشان را با کیفیت بیشتری و به جای اینکه تنها انجام دهند، در کنار هم انجام می دهند. آیا در امور مختلف مشارکت دارند؟ سوال بسیار مهم آن است که آیا طرفین رابطه از گذراندن طولانی مدت در کنار هم لذت می برند و از گفتگوی طولانی خسته نمی شوند؟ این سوال بسیار مهمی است که می تواند سالم بودن رابطه را مشخص کند.

۵. مشوق هم هستند؟

در یک رابطه سالم و خوب، طرفین رابطه همدیگر را به انجام کارها تشویق کرده و باعث تقویت شخصیت همدیگر می شوند. اگر همیشه از کار هم ایراد می گیرید؛ به احتمال زیاد این رابطه چندان مناسب نیست.

۶. احترام متقابل

احترام متقابل نکته بسیار مهمی است. در یک رابطه سالم، طرفین رابطه می دانند که هر کدام نیازهای شخصی خاصی دارد. هرکدام نیازهای دیگری را می شناسند و به آنها احترام می گذارند.

۷. لذت درکنار هم بودن

نشانه های یک رابطه سالم عاشقانه-لذت در کنار هم بودن

وقت شما چطور می گذرد؟ آیا حس می کنید در کنار ایشان وقت شما تلف می شود؟ گذراندن وقت باکیفیت با هم و انجام کارهایی که به طور متقابل انجام می دهند نه اینکه تنهایی و جداگانه انجام دهند.

۸. احترام به خواست های همدیگر

آیا خواسته های واقعی همدیگر را می شناسید؟ در یک رابطه سالم، طرفین نباید انتظارات غیر واقعی از یکدیگر داشته باشند و هرگز نباید انتظارات بر اساس خودخواهی ها و خواست های یک طرف باشد.

۹. رفتار متقابل عادلانه

نشانه های یک رابطه سالم عاشقانه-رعایت عدالت

اول باید تفاوت های شخصیتی همدیگر را بپذیرید. بعد به این تفاوت ها احترام بگذارید. در یک رابطه ناسالم طرفین قصد تغییر شخصیت دیگری را دارد. در رابطه سالم هر کدام از طرفین نسبت به تفاوت های شخصیتی طرف مقابل عادلانه رفتار می کند.

۱۰. احترام متقابل

اگر طرف رابطه به خانواده و روابط دوستانه شما بی احترامی می کند، احتمالاً بعد از ازدواج نیز این کار را ادامه خواهد داد. طرفین رابطه، به روابط دوستانه و خانواده های همدیگر احترام می گذارند و حریم های همدیگر را به درستی حفظ می کنند.

منبع: psychologytoday

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

صمیمانه از شما متشکریم. پس از تایید منتشر می شود.